همايش صلح و مشارکت
مشعل مشعل

شام دوشنبه هفته پيش همايش صلح و مشارکت ازسوی فدراسيون فرهنگي غرجستان در شهر زندام کشورهالند تدوير يافت .

در اين محفل که افزون بر اعضای فدراسيون فرهنگي غرجستان،شماری از فعالان سياسي مقيم هالند،نماينده گان بعضي از سازمانهای اجتماعي ، تني چند از شخصيت های مستقل سياسي و شماری از روشنفکران انديشمند از کشورهای آلمان،اتريش،فرانسه،بلژيک،دنمارک،سويدن و ناروی اشتراک ورزيده بودند.

آقای حاجي محمد محقق رييس کميسيون امور ديني و فرهنگي پارلمان و رهبر حزب وحدت اسلامي مردم افغانستان که به دعوت پارلمان جمهوری فدرالي آلمان به آنجا سفر نموده و در برابر اعضای پارلمان طي سخنرانيي مبسوطي ديدگاه هايش را مطرح ساخته بود،همچنان در کار همايش دعوت گرديده بود.

کار نشست را آقای نسيم جعفری يکي از فعالان فدراسيون فرهنگي غرجستان افتتاح نموده و تشريف آوری همه اشتراک کننده گان و بويژه آقای محقق را خيرمقدم گفته،از او تقاضا نمود تا پيرامون اوضاع سياسي کنوني کشورما سخنراني نمايد.

آقای محقق ضمن مسرت از ملاقات با جمعي از هم ميهنان ما که به دلايل نابساماني های کشور، در غربت نشسته اند،بر بررسي چگونه گي وضعيت سياسي - امنيتي افغانستان پرداخت.

او با اشاره به اين امر که اشتراک کننده گان همايش که نماينده گان سازمان های چپي  و راستي کشور بوده و خود در متن حوادث سه دهه اخير و دردناک کشورما قرار دارند، در بخشي از سخنانش گفت :(( با آنکه هفت سال پيش جلسه بن،ارمغان صلح،بازسازی و وفاق ملي را بشارت ميداد،با دريغ که تصويرها و دورنما هايي که تمثيل ميشد،به واقعيت نگراييد.اميدواری هايي زيادی که در داخل و خارج ايجاد شده بود،پس از گذشت چندسال به يأس ، نااميدی و بدبيني مردم انجاميد.برمبنای همين بي باوری ها است که امروز سرمايه ها دو باره به خارج انتقال مي يابند و مهاجران بازگشته به خارج عودت مي نمايند.

شما مي دانيد که ظهور پديده طالبان يک امر تصادفي نبود.  در عقب طالبان تيم قدرتمند دنيای متمدن غرب ايستاده بود.تنها آنها وقتي به عمق فاجعه پي بردند که دست پرورده های شان به جان خودشان افتادند.

ما مي دانيم که با دريغ تمدن اسلام منسجم نيست،و از همين جاست که بسياری بلاهای روزگار ما زير نام اسلام انجام يافته و مورد پشتيباني و حمايه بعضي از دول و مراجع روحاني هم قرار مي گيرند.

يکي از مشکلات عمده در افغانستانِ پس از طالبان همانا عدم انکشاف نا متوازن و عدم مشارکت سراسری در نظام است.از همينجاست که امروز در 16 ولايت افغانستان جنگ بيداد مي کند،و به استثنای مراکز ولايات ساير نقاط به دست مخالفين بوده و دامنه جنگ روز تا روز پهنای بيشتر مي يابد.

جنگ،فقر،گرسنه گي،بلا های ملي و زباني مصيبت های مردم ما است که بايد عليه آن مشترکاً گام گذاشت.افغانستان خانهء مشترک همهء ماست و خوبي و بدی آن بر فرد فرد جامعه تعلق دارد.

ديدگاه من اينست که بايد حکومت پارلماني ايجاد گردد. احزاب که حالا نقش سمبوليک دارند،حق دريافت رأی و عضويت در پارلمان را يابند.زيرا تنها احزاب است که برنامه داشته و پارلمان مي تواند جايگاه خوبي برای تحقق برنامه های شان در راه خدمت به مردم و وطن باشد.بايد بر رأی واحد غيرقابل انتقال(SNTV) مهرتأييد گذاشت.انتخابات ارگانهای محلي را به طور آزاد و دموکراتيک راه اندازی کرد.))

 سپس آقايان اسلم سليم و صاحب نظرسليم به نماينده گي از کنگره ملي،قديرعلم يکي از روشنفکران و دکترهمت فاريابي رييس فدراسيون فرهنگي تورکان افغانستان،پرسش ها،نظريات و پيشنهادات شانرا مطرح نمودند که از سوی آقای محقق پاسخ ارايه گرديد.

پس از تفريح کوتاه و مراسم افطاريه رشته سخن به آقای ولي محمد زيارمل رييس شورای سراسری هالند نهضت فراگير دموکراسي و ترقي افغانستان داده شد.وی ضمن خوش آمديد به آقای محقق،نخست از همدردی و پذيرايي گرم آقای محقق از هيأت همراه ميت زنده ياد محمود بريالي يکي از رهبران سرشناس جنبش چپ و دموکراتيک کشورما و يکي از پيشکسوتان و بنيادگذاران نهضت فراگيرسپاس و امتنان قلبي خويش را ابراز کرد.

او ضمن تاييد از تلاش ها و ديدگاه های آقای محقق پيرامون مسايل مبرم سياسي کشورما،بر تفاهم و گفتمان گسترده همه نيروهای ميهن پرست،ملي،دموکراتيک و افغانستان شمول تأکيد ورزيده،بر ايجاد جبهه فراگير ميهني که در آن از چپ تا روحانيون وطنپرست و معتدل و نماينده گان تمام لايه ها و اقشار جامعه،برای زدودن رنج های بيکران مردم ما دور هم جمع شوند اشاره نمود.

آقای زيارمل ضمن توضيح سياست نهضت فراگير در قبال مسايل امروز و فردای کشورما،آقای محقق را به ديالوگ و تأمين تماس با رهبری و بويژه رييس مجلس موسسان نهضت فراگير آقای شيرمحمد بزرگر در درون کشور فرا خواند.

به گفته آقای زيارمل،هرگاه رهبری ما به توافقاتي پيرامون حل مسايل سياسي و ساير پروسه ها با شما و يا ساير احزاب و سازمان های سياسي گردد،ما در اروپا بخاطر تحقق همه جانبه آن از هيچ نوع تلاش دريغ نخواهيم ورزيد.

او به تأمين وحدت ملي بمثابه بزرگترين گزينه بقای سياسي افغانستان تأکيد ورزيده و بر برادری و با همي همه مليتهای باهم برادر افغانستان در همه امور سياسي ،اجتماعي و اقتصادی کشور اشاره نمود.

سپس آقای حمزه واعظي يکي از انديشمندان جوان مليت برادر هزاره پيرامون هويت ملي و فرهنگ ملي صحبت جالب و اکادميکي را انجام داد،که مورد توجه حضار قرار گرفت.

پس از آن روزبه مديرمسوول ماهنامه مشعل ضمن سخناني از بيانيه روشنگرانه و مبسوط آقای محقق سپاس و امتنان نمود.

به گفته او، آقای محقق طي بيانيه اش به همه پرسش هايي که   او پيرامون مسايل سياسي – امنيتي کشور ما قرار بود از وی مطرح سازد،پاسخ گسترده و شفاف مبذول داشت.چه بسا جای مسرت که بسياری از انديشه های وی پيرامون سرنوشت سياسي افغانستان با خط نشراتي ماهنامه مشعل همخواني دارد.

وی در بخش ديگری از سخنانش چنين گفت:(( من بمثابه يک شهروند افغانستان که شگوفايي،آرامش،صلح و ثبات آن يکي از آرزومندی های قلبي و بنيادين من است،از شما بمثابه يکي از چهره های تأثيرگذار سياسي تقاضا مي نمايم تا توجه پارلمان و مقامات رهبری کشور را به دو مورد بي نهايت مبرم معطوف داريد.

نخست اينکه بايد جلو تجاوزهای جنسي عليه کودکان را به زودترين فرصت لازم گرفت.نسبت به عاملان و حاميان آنها برخورد شديد قانوني ، دور از واسطه و زر و زور را به کار بست.

دوی ديگر اينکه، در مرکز سخنان شما،بحران امنيتي و چالش هايي خطرناکي فرا راه مردم از اين بابت مطرح گرديد.از شما تقاضا مي نمايم تا در زمينه جذب افسران صديق،ميهن پرست،کارشناس و با شهامت اردو و پوليس پيشين جمهوری افغانستان به خاطر تحقق مبارزه بي امان و با وقف برضد دشمنان آرامش و صلح در کشورما،رهبری سياسي افغانستان را نه تنها تشويق نماييد،بلکه فشار وارد کنيد تا بدون تبعيض از اين نيروی رزمنده و آزموده در ميادين دفاع از مادر وطن استفاده گسترده نمايند.اينچنين اقدام مي تواند در بهبود روحيه رزمي نيروهای امنيتي تأثير گذار باشد.زيرا تأمين صلح سراسری آرزوی ديرين مردم کشورما است،و افسران و خردضابطان قهرمان قوای مسلح مسلماً جزء مردم کشور هستند.

در فرجام سپاس و امتنان ژرف خود را از سخنراني باز و صميمانه شما ابراز مي دارم. ضمن آنکه برای شما سفر خوش ، پربار و راه سفيد به ساير کشورهای اروپايي آرزو مي نمايم،اجازه دهيد تا تازه ترين شماره ماهنامه مشعل را برای تان تقديم دارم،تا چه درنظر آيد.))

محفل با صحبت پاياني و دعاييه از سوی آقای محقق به آرزوی صلح سراسری در کشور جنگ زده ما و خوشبختي مردم ما ساعت ده شب پايان يافت.


October 5th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها